fredag 1 april 2011

Lärare och pedagoger

Att en IKT strategi/vision/plan är tillräckligt styrande, utan att skapa förvirring om var ansvaret ligger eller vad som skall genomföras, är av betydelse men det skall fortfarande finnas utrymme för pedagogers och lärares profession. Pedagogerna/lärarna skall förstå beslutet, vilja genomföra beslutet och kunna genomföra beslutet. För att kunna förstå måste styrningen vara tydlig. Om pedagoger och lärare förstått strategin, och motivation och vilja finns att genomföra ett förändringsarbete, ökar chanserna för en lyckad implementering. Det är av betydelse att rektorer, förskolechefer, pedagoger och lärare har kunskaper om och förståelse för vad en IKT satsning innebär (t.ex. TänkOM utbildning eller Innovativa skolprogrammet). Pedagoger och lärare av idag behöver ny kunskap för att kunna utnyttja/använda den digitala teknikens möjligheter men också kunskaper i att motivera och utnyttja de kunskaper eleverna redan har med sig till skolan i digitalt användande. Utan en ledning som skapar tillfällen att utveckla sin digitala kompetens och dela med sig kan säkert denna ”nya kunskap” kännas onåbar. En lyckad implementering beror också på om det finns möjlighet till tekniskt och pedagogiskt stöd, hjälp här och nu för pedagoger/lärare och barn/elever. Detta bör ses som ett redskap för att förbättra möjligheterna för lärande. Viktigt är att IT avdelningarna förstår att pedagoger och lärare behöver frihet från tekniska begränsningar vilket medför en möjlighet till pedagogisk frihet. Anders Fredriksson nämner även detta i Marknaden och lärarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar