fredag 1 april 2011

Skolledning (sektorschef, områdeschef, rektorer, förskolechefer)

I Martin Tallvids rapport beskrivs Falkenbergs fyra framgångsfaktorer:

*Förankringen,
*Förvaltningen,
*Friheten och
*Fortbildningen

Förankring hos politiker, skolledning och personal för att alla skall känna delaktighet och ansvar. Förvaltningen står bakom och ser syfte och mål, långsiktigt förvaltande berörs inte av att personer slutar. Rektors roll är mycket viktig och rektor måste tydligt visa den strategi han eller hon vill driva. Rektor/förskolechefer måste också ställa tydliga krav på lärarna. Förskolan/skolan måste ha en plan som arbetats fram gemensamt för hur ett pedagogiskt utvecklingsarbete med IKT skall ske.
Friheten från låst teknik- vikten av ett fritt Internet som utmanar till utveckling.

Skolledningens syn på lärande och digital kompetens är av vikt. Här kommer fortbildningen in att endast köpa in ny teknik till förskolor och skolor och därefter förvänta sig skolutveckling är något som inte fungerar. IT garanterar inte bättre undervisning, utan det är utnyttjandet av de nya möjligheterna att utforma kunskapsinnehållet som avgör kvalitén. Däremot att ha ett stort utbud av datorer och annan digital teknik i förskolan och skolan lockar fler barn, elever och föräldrar till våra förskolor och skolor.

Att ta fram en IT strategi/vision/plan med en tydlig pedagogisk linje för stadsdelen är av stor vikt, där mål, verktyg för måluppfyllelse samt krav på verksamheten, chefer och medarbetare synliggörs. Om en IT satsning skall bli kontinuerlig måste den även vara förankrad bland de lokala politikerna och förvaltningsledningen i stadsdelen. För att nå ut till alla medarbetare med en lokal IT strategi/plan är det av stor vikt att den kommuniceras på så sätt att medarbetarna förstår syftet och känner sig delaktiga.

Det finns hinder för att en organisationsutveckling skall ske, ex rädslor för ny teknik, rädslor för nya arbetsformer och gamla skolbyggnader. En samarbetsorganisation som ser det gemensamma målet måste skapas samt en uthållig organisation som kan hantera olika ledarskiften och reformer.

Sektorschef/områdeschef behöver fortsätta att motivera och utmana men också "kontrollera" att rektorer, förskolechefer, pedagoger och lärare ”gillar” fattade beslut. Det krävs ett samarbete och en dialog mellan rektorer, förskolechefer, pedagoger, lärare och sektorscehf/områdeschef där den egna erfarenheten får spelrum för att kunna realisera visioner/planer.

En styrka ligger i att många är engagerade kring ett gemensamt innehåll och att sektorschef/områdeschef inte ensam kan driva skolutveckling. Ett samarbete och en pågående diskussion mellan pedagoger/lärare och skolledning måste ske och lokala behov måste tillfredställas med lokala lösningar och där de egna erfarenheterna får utrymme. En skolchef måste lyssna till enskilda förskolor och skolors behov och sedan fatta avgörande beslut vad gäller utvecklingsfrågorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar