fredag 1 april 2011

Politik

Enligt Anders Fredriksson 2010 finns det fyra modeller med olika förhållningssätt att utgå ifrån för lärare i rollen som offentliga tjänstemän.
Den byråkratiska modellen som utgår från principen att den offentliga förvaltningens uppgift i första hand är att implementera politiska beslut.
Den professionella modellen som utgår från att välutbildade och erfarna yrkesgrupper är bäst lämpade att fatta besluten.
Marknadsmodellen som utgår från att låta marknadsprinciper avgöra beslut.
Brukarmodellen som bygger på att besluten ligger så nära brukarna som möjligt, elever kan få ökat inflytande

Det finns en skillnad mellan friskolor och kommunala skolor.
Marknadsmodellen är mer tydlig på friskolor. Anders Fredriksson drar slutsatsen att lärare är styrbara ur ett politiskt perspektiv via dessa fyra modeller. När det gäller IKT blir detta ganska tydligt då man kan se vilka friskolor som satsar på IT-profil. Tydliga exempel på detta är Fridaskolorna. Å andra sidan kan man se vilken stor betydelse politiken kan ha om man t ex tittar på Falkenbergs kommun och deras en till en satsning. Martin Tallvids utvärdering av deras lyckade en till en satsning visar fyra framgångsfaktorer:
  • Förankringen
  • Förvaltningen
  • Friheten
  • Fortbildningen
Förankringen är bl.a den politiska nämndens stöd under hela processen.

I dag står IT på skol-agendan vilket den inte gjort tidigare. Den har vi saknat, så vi ser nu med glädje på IT-minister Anna-Karin Hatts runda bordssamtal. Vi har lyssnat på det runda bordssamtal som handlar om skola och utbildning. Vår IT minister, och övriga inbjuda företag och organisationer runt bordet, påpekade att tekniken inte används i den utsträckning som den borde i skolan. Då vi i andra delar av vårt svenska samhälle är världsledande att använda IT halkar skolan och utbildningsväsendet efter. Sveriges regering vill inta en roll som ledande i utvecklingen av tekniken inom EU. Under detta runda bordssamtal gav deltagarna sina olika förklaringar på varför skolan halkar efter, brist på utrustning och kompetens menade bland annat IT ministern men också på hur skolan använder IT för att administrera verksamheten för att frigöra tid för rektorer och lärare att istället ägna sig åt det pedagogiska kärnuppdraget. Andra runt bordet såg också teknikernas inflytande över plattformar och verktyg i skolan som ett problem. IT ministern påpekade dock att vi inte är dåliga på att införskaffa teknik till skolan men vi är dåliga på att använda den som finns. Varför är det då så?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar